1. Care
este scopul programului “after school” (PAS)?
Fa clar tuturor
celor implicati , care este scopul programului after-school (PAS):
lideri/invatatori, personalul scolii locale, parinti/comunitate, copii, alte
organizatii neguvernamentale, biserici.
2.
Cauta sa cunosti copiii care vor beneficia de programul after school
prin evaluarea nivelului lor de invatare si dezvoltare intelectuala. Elaborați
un formular de evaluare a abilităților și cunoștințelor necesare fiecarui nivel
de varsta. Exemple de astfel de formulare, pot fi gasite online sau realizate
in colaborare cu scoala locala. Un exemplu de astfel de instrument de evaluare
este in curs de dezvoltare in Romania.
3.
Grupeaza participantii dupa nivelul lor de învățare / dezvoltare: un
grup de copii care pot sa isi rezolve temele singuri sau cu putin ajutor si un
grup de copii care necesita asistenta deplina in realizarea temelor lor.
4. Focalizați-vă sa cresteti
curiozitatea și interesul fiecărui copil pentru învățare și explorare.
(motivatia) Invatarea ar trebui sa fie placuta, distractiva. Modalitati in a
realiza aceasta ar fi:
• Utilizarea
activitatilor propuse de Davar http://davar-education.eu/about-us/
• Expunerea copiilor
la diversi stimuli, folosind toate simturile.
• Discuta cu copiii
dupa fiecare experienta comuna (discutii in cerc dupa fiecare plimbare, sau
povestire, sau o activitate anume).
• Creati o biblioteca, ce pune la dispozitia participantilor carti, care pot fi citite,
sau cel putin rasfoite, in timpul lor liber.
Sugestii sau
propuneri de activitati care ar putea fi incluse in programul de „after
school”(PAS):
1. Invatati-i sa isi formeze deprinderea de a avea rutine
sanatoase
• Dezvoltati si mentineti
o rutina tip in cadrul PAS, de-a lungul intregului an. De exemplu:
incepeti fiecare intrunire cu un cantec si cu o rugaciune; urmata apoi de un
joc. Pe urma discutati pe scurt despre vremea, ziua, luna, anotimpul din acea
zi si continuati cu efectuarea temelor de casa. Daca timpul va permite
realizati activitati ce formeeaza deprinderi de viata/ activitati de cercetare,
urmate apoi de activitati la libera alegere a copilului. Finalizati cu
rugaciune comuna.
• In fiecare semestru, organizati o excursie de o zi sau
jumatate de zi.
• Activitati de slujire a comunitatii (de exemplu, in
fiecare miercuri a lunii sau oricare alta zi potrivita: curatati santurile
satului, piata sau o gradina publica; ajutati sau vizitati oameni in varsta sau
oameni saraci),
• O data pe an ofera-le o tabara de o saptamana, in afara
satului lor de origine. (poate fi organizata in corturi)
2. Invatati si formati deprinderea de a avea pasiuni
sanatoase
• Asigurati copiilor un loc de joaca afara, unde acestia
pot sa se joace, dupa terminarea activitatilor PAS, din ziua
respectiva. Organizati competitii intre acestia (fotbal, baschet, volei,
badminton, tenis de masa, etc).
• Incurajati-i sa colecteze diferite obiecte naturale,
care pot fi utilizate ulterior in activitati de creatie, (diferiti samburi de
fructe, pietre, cochilii de melci, diferite radacini sau bete, etc).
• Oferiti ore de cantat la instrument copiilor (tobe,
flaut, chitara, claviatura sau clopotei). Cei mai constiinciosi pot primi cadou
instrumentul, in timp ce ceilalti il pot folosi doar in timpul acordat
studiului de cantat la acel instrument,
(sau cei mai constiinciosi il pot cumpara, la magazinul PAS, *vezi
referinte la urmatorul punct, punctul 3).
• Colectati impreuna diferite fructe de padure si
ciuperci si gatiti-le impreuna, ca activitate colectiva;
• Dezvoltati si incurajati creativitatea copiilor in a
utiliza resturi de panza si diferite fire: asigurati diferite fire de lana,
PNA, bumbac, etc sau resturi de materiale pe care copiii le pot utiliza acasa
pentru diferite impletituri sau pentru a tricota cu ele.
• Invatati-i cum sa-si faca propriile instrumente
muzicale cu materiale din natura sau materiale la indemana, iar apoi folositi-le
la un eveniment special. De exemplu, ei pot confectiona propriile instrumente
de suflat (paie de suflat, trombon dintr-un tub PVC) sau propriile tobe-
tamburina (spin drums) sau tobe confectionate cu ajutorul diferitor vase
metalice scufundate cu gura in jos intr-un vas cu apa, sau doar prin
achizitionarea unei cutii metalice si a unui bat. Un xilofon poate fi realizat
din pahare de sticla, care sunt umplute cu apa la diferite dimensiuni, in
ordine crescatoare.
3. Invatati si formati deprinderea de a administra corect
banii
• Lasati copiii sa castige „bani”: folositi recompense cu
bani confectionati local, ce pot fi utilizati doar in interiorul PAS (de
exemplu xeroxati bani adevarati, dar doar o fata a bancnotelor, in vreme ce pe cealalta
fata aplicati stampila asociatiei dumneavoastra sau a bisericii. Recompensati copiii pentru punctualitate,
perseverenta, progres, responsabilizare, harnicie, creativitate si orice alta
lucrare buna.
• Dati-le posibilitatea sa isi investeasca „banii”,
castigati ca recompensa, pentru munca lor: ei pot depozita acesti bani pentru o
perioada determinata si prin urmare ei vor dobandi un procent in plus fata de
suma investita.
• La sfarsitul fiecarui semestru scolar, deschide un
magazin in cadrul PAS, unde produsele expuse pot fi „cumparate” cu „banii”
locali, confectionati de voi. Participantul cu cei mai multi bani adunati, va
fi primul client si pe urma, tot asa. Idei pentru produse: sapun, alimente
haine, etc.
4. Invatati-i
sa isi formeze deprinderea de a se autocontrola, de a se disciplina: prin a fi
punctual si responsabil in tot ce implica scoala, familia si programul „after
school” (PAS); fiti un exemplu demn de urmat pentru acesti copii.
5. Învățați-i sa isi formeze deprinderea de
a rezolva diferite provocări ale vieții
• De exemplu, invatati-i
cum sa foloseasca unelte de lucru astfel incat sa formeze deprinderi necesare
in viata de zi cu zi: sa bata un cui, sa sparga nuci cu un ciocan, sa taie
crengi cu un ferastrau (pe masura ce cresc, poti intrduce alte scule de lucru),
coaserea unui nasture, diferite tehnici de a coase pentru a decora, gatirea
unei paini, placinte sau orice alta mancare locala, cum sa spele haine, etc.
• la ce numar sa sune
in caz de urgenta (112 – pt politie, pompieri sau ambulanta), unde sa mearga in
caz de a fi sprijiniti din punct de vedere social ( asistentul social de la
primarie ASC).
6. Invatati-i sa
piarda si in ciuada acestor pierderi, sa mearga inainte, fara a da inapoi. Aceasta
depridere poate fi formata prin jocurile sportive de exterior sau prin jocurile
de interior, jucate in timpul programului PAS sau in timpul activitatilor din activitatile
comune realizate in afara programului zilnic al PAS. (excursii, tabere, etc)
7. Invatati-i cum sa
traiasca in calitate de credinciosi in Dzeu:
• Spune-le istorisirile bibliei si explica-le ce
inseamna sa fi salvat prin harul lui Dzeu, precum si ce inseamna sa apartii Lui.
• Fii un exemplu a ceea ce ii inveti, de
exemplu de fiecare data cand se intampla sa gresesti, smereste-te si cere
iertare.Nu crea o imagine falsa, de credincios perfect; noi nu suntem perfecti,
dar noi ne smerim si chiar ne pocaim, daca se intampla sa gresim.
• Mentioneaza cat de des poti ca Dzeu ne-a creat sa fim
harnici si creativi in acelasi timp; este important sa ne odihnim si sa ne
distram , dar viata e grea si noi trebuie sa indragim munca si sa cautam sa muncim.
Copiii pot munci prin a invata la scoala si prin a-si ajuta familia acasa. De exemplu,
ei pot ajuta la pastrarea curateniei si ordinii in casa, pot ajuta sa ingrijeasca fratii mai mici sau prin a face scurte iesiri pentru a cumpara alimente,
a culege fruce sau legume.
• Rolul nostru este
sa schimbam imaginea falsa a vietii, imagine prin care mass media de azi incearca atat
de mult sa ne inrobeasca si sa ne amintim ca , noi, ca si credinciosi in Dzeu,
nu apartinem acestei lumi. Noi trebuie sa ne focalizam mai mult pe ceea ce
spune cuvantul lui Dzeu, decat pe ceea ce spun societatea si mass media, azi.
No comments:
Post a Comment