Tuesday, November 27, 2018

Cum sa pastrezi disciplina in clasa:



1.       Mai intai, prezinta si fa clar copiilor regulile clasei:
·       La semnalul tau – suni dintr-un clopotel sau incepi sa intonezi un cantec sau incepi sa canti la un instrument muzical, toti copiii devin atenti la comanda ta.
·       Nimeni nu paraseste clasa fara permisiunea ta.
·       Daca vreun copil are nevoie de ajutor, indiferent de natura lui, trebuie sa vina la tine. (nu li se permite sa se lupte cu un alt coleg, care intentionat il supara/ sau nu li se permite sa ia lucruri cu forta  sau ranind pe altii).
·       Cand un copil doreste o carte sau o jucarie de la un alt copil, el/ea trebuie sa o ceara in mod politicos, iar daca este refuzat cere ajutorul liderului/profesorului.
·       Nu se duc jucarii sau obiecte ale clasei acasa, nu se distrug jucarii, alte materiale sau carti; daca se intampla, liderul clasei ajuta copilul care a distrus sa repare ceea ce s-a stricat sau cel putin explica acestuia consecintele distrugerii bunurilor si cum ii afecteaza aceasta pe ceilalti copii.
·       Informezi copiii ca exista in clasa un loc/ un scaun special, unde ajung doar copiii care nu asculta si nu vor sa colaboreze, in ciuda ca li se ofera sanse.
2.         Canta cat de mult poti si chiar canta comenzi pentru acei copii care sunt mai greu de stapanit.  Daca vreun copil ignora comanda cantata de tine, indrazneste sa te apropii de acel copil, atinge-l usor pe umar si canta-i aproape de ureche comanda dorita de tine; poti intampina situatii cand va trebui sa il iei pe acel copil indisciplinat, de mana, sa il ajuti sa se aseze, in timp ce continui sa canti comanda dorita de tine: „ Acum ne asezam cu totii...” David se aseaza de asemenea...”. De asemenea, pot fi copii atat de salbatici incat sa refuze oricare din comenzile tale,precum si variantele mentionate mai sus; in acea situatie este indicat sa scoti copilul din clasa si sa te asiguri ca acesta te priveste in ochi, in timp ce tu ii vorbesti: tu va trebui sa ii explici lui/ei, ca acum e timpul sa stea asezat sau orice alta comanda doresti tu sa fie executata.  Acum poti negocia cu acel copil – ii explici ca daca pe viitor doreste sa fie auzit de urechile tale si urechile lui trebuie sa auda comenzile tale si sa le execute, altfel nici el nu va fi auzit de tine si va trebui sa il lasi sa experimenteze cum este sa nu fie auzit; sau ii explici ca acei copii care refuza sa asculte vor trebui sa se aseze pe „scaunul numit de tine”unde ajung doar cei ce trebuie sa isi regandeasca faptele. (cand au o solutie la a-si imbunatati comportamentul sau isi cer iertare, li se permite sa paraseasca acel „numit scaun”).
3.       Daca observi ca intreaga clasa o ia razna, opreste orice activitate si joaca-te cu ei un joc dinamic sau pur si simplu anunta „ Vom lua o pauza acum si vom dansa cu totii pentru...( fii creativ si fa o conexiune cu activitatea ta), alege un cantec dinamic, ce permite copiilor sa sara si abia cand consideri ca a fost suficient ca sa-i poti aduce inapoi, intoarce-te la ctivitatea ta. Nu uita ca in calitate de lider, tu trebuie sa mentii pulsul normal al clasei.
4.       Fii rabdator cu copiii si acorda-le timp sa se familiarizeze cu regulile clasei, fii bun si plin de intelegere. Nu avea asteptari nerealiste! Invata sa te bucuri de firecare pas mic spre normalitate. Trezirea galeza din 1904-1905, a cauzat incetarea injuraturilor si vorbirii vulgare. Pana si caii minerilor nu au reactionat la comportamentul bland al stapanilor, deoarece au fost obisnuiti cu strigate si vorbire vulgara din partea acestora. Cei mai multi copii rromi nu sunt obisnuiti sa fie tratati cu respect, bunatate si dragoste.
5.       Imi amintesc ca, in calitate de invatatoare de scoala duminicala m-am confruntat cu lipsa de interes si cu lipsa de punctualitate la clasa; Astfel, am decis sa rasplatesc fiecare copil cu puncte pentru fiecare data cand au ajuns la timp, pentru consecventa si pentru realizarea temelor de casa.La sfarsitul a trei luni sau sfarsitul semestrului am deschis un „Magazin”, unde, cu punctele acumulate copiii puteau cumpara, in limita punctajului obtinut, oricare din articolele existente;copilul cu cel mai mare punctaj era primul cumparator. Consider ca a fost eficienta aceasta metoda de rasplatire in a -i determina pe copii sa isi doreasca sa ajunga la timp la clasa, sa vina regulat si sa isi faca temele. Am vazut un sistem asemanator la Casa Laleaua, in Tarnaveni, unde asistatii erau rasplatiti cu monezi special confectionate, pentru a-i motiva sa fie responsabili, consecventi,interesati si gata de efort in ceea ce priveste educatia lor.(tu poti alege acest sistem de rasplatire si aplica, ori de cate ori iti permiti – o data pe luna sau o data pe an).


No comments:

Post a Comment