1.
Mai
intai, prezinta si fa clar copiilor regulile clasei:
·
La
semnalul tau – suni dintr-un clopotel sau incepi sa intonezi un cantec sau
incepi sa canti la un instrument muzical, toti copiii devin atenti la comanda
ta.
·
Nimeni
nu paraseste clasa fara permisiunea ta.
·
Daca
vreun copil are nevoie de ajutor, indiferent de natura lui, trebuie sa vina la
tine. (nu li se permite sa se lupte cu un alt coleg, care intentionat il
supara/ sau nu li se permite sa ia lucruri cu forta sau ranind pe altii).
·
Cand
un copil doreste o carte sau o jucarie de la un alt copil, el/ea trebuie sa o
ceara in mod politicos, iar daca este refuzat cere ajutorul
liderului/profesorului.
·
Nu se
duc jucarii sau obiecte ale clasei acasa, nu se distrug jucarii, alte materiale
sau carti; daca se intampla, liderul clasei ajuta copilul care a distrus sa
repare ceea ce s-a stricat sau cel putin explica acestuia consecintele
distrugerii bunurilor si cum ii afecteaza aceasta pe ceilalti copii.
·
Informezi
copiii ca exista in clasa un loc/ un scaun special, unde ajung doar copiii care
nu asculta si nu vor sa colaboreze, in ciuda ca li se ofera sanse.
2.
Canta cat de mult poti si chiar canta comenzi
pentru acei copii care sunt mai greu de stapanit. Daca vreun copil ignora comanda cantata de
tine, indrazneste sa te apropii de acel copil, atinge-l usor pe umar si canta-i
aproape de ureche comanda dorita de tine; poti intampina situatii cand va
trebui sa il iei pe acel copil indisciplinat, de mana, sa il ajuti sa se aseze,
in timp ce continui sa canti comanda dorita de tine: „ Acum ne asezam cu
totii...” David se aseaza de asemenea...”. De asemenea, pot fi copii atat de
salbatici incat sa refuze oricare din comenzile tale,precum si variantele mentionate
mai sus; in acea situatie este indicat sa scoti copilul din clasa si sa te
asiguri ca acesta te priveste in ochi, in timp ce tu ii vorbesti: tu va trebui
sa ii explici lui/ei, ca acum e timpul sa stea asezat sau orice alta comanda
doresti tu sa fie executata. Acum poti
negocia cu acel copil – ii explici ca daca pe viitor doreste sa fie auzit de
urechile tale si urechile lui trebuie sa auda comenzile tale si sa le execute,
altfel nici el nu va fi auzit de tine si va trebui sa il lasi sa experimenteze
cum este sa nu fie auzit; sau ii explici ca acei copii care refuza sa asculte
vor trebui sa se aseze pe „scaunul numit de tine”unde ajung doar cei ce trebuie
sa isi regandeasca faptele. (cand au o solutie la a-si imbunatati
comportamentul sau isi cer iertare, li se permite sa paraseasca acel „numit
scaun”).
3.
Daca
observi ca intreaga clasa o ia razna, opreste orice activitate si joaca-te cu
ei un joc dinamic sau pur si simplu anunta „ Vom lua o pauza acum si vom dansa
cu totii pentru...( fii creativ si fa o conexiune cu activitatea ta), alege un
cantec dinamic, ce permite copiilor sa sara si abia cand consideri ca a fost
suficient ca sa-i poti aduce inapoi, intoarce-te la ctivitatea ta. Nu uita ca
in calitate de lider, tu trebuie sa mentii pulsul normal al clasei.
4.
Fii
rabdator cu copiii si acorda-le timp sa se familiarizeze cu regulile clasei,
fii bun si plin de intelegere. Nu avea asteptari nerealiste! Invata sa te
bucuri de firecare pas mic spre normalitate. Trezirea galeza din 1904-1905, a
cauzat incetarea injuraturilor si vorbirii vulgare. Pana si caii minerilor nu
au reactionat la comportamentul bland al stapanilor, deoarece au fost obisnuiti
cu strigate si vorbire vulgara din partea acestora. Cei mai multi copii rromi
nu sunt obisnuiti sa fie tratati cu respect, bunatate si dragoste.
5.
Imi
amintesc ca, in calitate de invatatoare de scoala duminicala m-am confruntat cu
lipsa de interes si cu lipsa de punctualitate la clasa; Astfel, am decis sa
rasplatesc fiecare copil cu puncte pentru fiecare data cand au ajuns la timp,
pentru consecventa si pentru realizarea temelor de casa.La sfarsitul a trei
luni sau sfarsitul semestrului am deschis un „Magazin”, unde, cu punctele
acumulate copiii puteau cumpara, in limita punctajului obtinut, oricare din
articolele existente;copilul cu cel mai mare punctaj era primul cumparator.
Consider ca a fost eficienta aceasta metoda de rasplatire in a -i determina pe
copii sa isi doreasca sa ajunga la timp la clasa, sa vina regulat si sa isi
faca temele. Am vazut un sistem asemanator la Casa Laleaua, in Tarnaveni, unde
asistatii erau rasplatiti cu monezi special confectionate, pentru a-i motiva sa
fie responsabili, consecventi,interesati si gata de efort in ceea ce priveste
educatia lor.(tu poti alege acest sistem de rasplatire si aplica, ori de cate
ori iti permiti – o data pe luna sau o data pe an).
No comments:
Post a Comment